ΕΜΨΥΧΩΣΗ & ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ Γονέων, Εκπαιδευτικών & ΕΔΥ
Ο Δήμος Αλεξανδρούπολης, μέσω του Τμήματος Παιδείας και της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και το Εργαστήριο «Κοινωνικές Ομάδες και Παιδαγωγική του Θεάτρου» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ολοκλήρωσε με ιδιαίτερη επιτυχία τον Α΄ κύκλο των Ομάδων Εμψύχωσης και Ενδυνάμωσης Γονέων και Εκπαιδευτικών με μια κοινή συνάντηση αναστοχασμού, σύνδεσης και προοπτικής.
Η συνάντηση αποτέλεσε μια ξεχωριστή ευκαιρία σύμπλευσης των δύο ομάδων σε έναν κοινό χώρο διαλόγου και αλληλεπίδρασης. Μέσα σε ένα ιδιαίτερα ζεστό, υποστηρικτικό και αναστοχαστικό κλίμα, αναδείχθηκε η δυναμική που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια των βιωματικών συναντήσεων, καθώς και οι σχέσεις εμπιστοσύνης, συνεργασίας και συνοχής που οικοδομήθηκαν μεταξύ των συμμετεχόντων.
Γονείς, εκπαιδευτικοί και μέλη της ΕΔΥ μοιράστηκαν εμπειρίες, συναισθήματα, σκέψεις και προσωπικές διαδρομές που γεννήθηκαν μέσα από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Παράλληλα, αναδείχθηκαν ανάγκες, προβληματισμοί και προτάσεις για τη συνέχιση και διεύρυνση αντίστοιχων δράσεων, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της δημιουργίας κοινοτήτων μάθησης, αλληλοϋποστήριξης και ενεργού συμμετοχής.
Ιδιαίτερη τιμή για τη δράση αποτέλεσε η παρουσία του Δημάρχου Αλεξανδρούπολης, κ. Ιωάννη Ζαμπούκη, ο οποίος συμμετείχε ενεργά στη συνάντηση, αναπτύσσοντας έναν ουσιαστικό και γνήσιο διάλογο με κάθε μέλος ξεχωριστά. Με ενδιαφέρον και ευαισθησία αφουγκράστηκε τις εμπειρίες και τις ανάγκες των συμμετεχόντων, συμβάλλοντας καθοριστικά τόσο στον αναστοχαστικό χαρακτήρα της συνάντησης όσο και στον από κοινού σχεδιασμό των επόμενων βημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε γόνιμη συζήτηση μεταξύ του Δημάρχου, των μελών των ομάδων, του επιστημονικά υπεύθυνου του προγράμματος, Καθηγητή του ΠΤΔΕ ΔΠΘ κ. Σίμου Παπαδόπουλου, της Τομεάρχη Παιδείας του Δήμου Αλεξανδρούπολης κ. Καίτης Μακρή και της Κοινωνικής Λειτουργού MSc του Δήμου Αλεξανδρούπολης κ. Ερμιόνης Σταμάτη, υπό την αιγίδα της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας και Αθλητισμού του Δήμου Αλεξανδρούπολης, κ. Τριάδας Τσακυρούδη, Κοινωνιολόγου Μ.Α., σχετικά με τη συνέχιση και περαιτέρω ανάπτυξη του εγχειρήματος.
Κοινή επιδίωξη αποτελεί η ενεργοποίηση μιας σταθερής ομάδας πολιτών, η οποία θα συνεχίσει να ενδυναμώνεται μέσα από συλλογικές διαδικασίες και να λειτουργεί ως πυρήνας κοινωνικής ευαισθητοποίησης, αλληλεγγύης και δράσης στην τοπική κοινωνία. Πρόκειται για μια κοινότητα ανθρώπων που θα μπορεί να μεταφέρει την εμπειρία της συμμετοχής σε ευρύτερα κοινωνικά πεδία, λειτουργώντας ως φορέας θετικής αλλαγής και κοινωνικής κινητοποίησης.
Το σημαντικότερο ίσως αποτέλεσμα του προγράμματος είναι το κοινωνικό του αποτύπωμα. Μέσα από τη συνάντηση ανθρώπων με διαφορετικές εμπειρίες και ρόλους, καλλιεργήθηκαν σχέσεις εμπιστοσύνης, ενισχύθηκε η κοινωνική συνοχή και δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για τη συγκρότηση ενός ενεργού δικτύου πολιτών που θα μπορεί να ανταποκρίνεται συλλογικά στις ανάγκες της κοινότητας. Η ενδυνάμωση των συμμετεχόντων δεν λειτούργησε μόνο σε ατομικό επίπεδο, αλλά μετασχηματίστηκε σε δυναμική κοινωνικής συμμετοχής, προσφοράς και ενεργού πολιτειότητας.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε σε ιδιαίτερα εγκάρδιο κλίμα, με την ανταλλαγή ευχών, τη χορήγηση βεβαιώσεων συμμετοχής και τη δέσμευση όλων για συνέχιση της συνεργασίας και των κοινών δράσεων στο μέλλον.
Θερμές ευχαριστίες απευθύνονται στο Lighthouse Hotel Alexandroupolis για την ευγενική υποστήριξη και τη συμβολή του στη φιλοξενία της εκδήλωσης και στην προσφορά του μπουφέ, που συνέβαλε στη δημιουργία μιας ζεστής και φιλόξενης ατμόσφαιρας, αντάξιας του πνεύματος της συνάντησης.
Η επιτυχία της δράσης επιβεβαιώνει ότι όταν η εκπαίδευση, η τοπική αυτοδιοίκηση, η επιστημονική κοινότητα και οι πολίτες συναντώνται σε ένα κοινό πεδίο διαλόγου, συνεργασίας και δημιουργίας, μπορούν να γεννηθούν πρωτοβουλίες με ουσιαστικό κοινωνικό αντίκτυπο, βιωσιμότητα και προοπτική συνέχειας.
Πηγή: alexpolis.gr, myevros.gr, Alexandroupolis Public Library
Ένα πανέμορφο ταξίδι γνώσης, εξέλιξης και ενδυνάμωσης έφτασε στο τέλος του. Ένα πρόγραμμα που άνοιξε νέους ορίζοντες και άφησε ένα βαθύ, ανεξίτηλο αποτύπωμα στην καρδιά και τη σκέψη μας.
Αν και οι δείκτες του ρολογιού με προσπέρασαν και δεν κατάφερα να παρευρεθώ σωματικά στην τελετή λήξης, η σκέψη και η ψυχή μου ήταν εκεί, ανάμεσά σας.
Αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω δημόσια τη βαθύτατη ευγνωμοσύνη μου στον Αγαπητό μου Καθηγητή Σίμος Παπαδόπουλος, καθώς και στο Δήμος Αλεξανδρούπολης για την εξαιρετική αυτή πρωτοβουλία και τη συνεχή στήριξη!
Σας ευχαριστώ από καρδιάς για τις πολύτιμες γνώσεις και την αληθινή ενδυνάμωση που τόσο απλόχερα μας προσφέρατε.
Εύχομαι ολόψυχα αυτό το τόσο σημαντικό πρόγραμμα να έχει συνέχεια, ώστε να φωτίσει και να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερους ανθρώπους στο μέλλον.
Η αυλαία αυτού του προγράμματος μπορεί να έπεσε για τώρα, όμως η ανάγκη για τη συνέχεια αυτού του σπουδαίου θεσμού είναι πιο ζωντανή από ποτέ. Όλα όσα πήραμε, όλες οι γνώσεις και τα εφόδια, μεταφέρονται ήδη εκεί που χτυπά η καρδιά του μέλλοντος: στα παιδιά, στην πρώτη γραμμή του σχολείου.
Με τη βεβαιότητα ότι οι δρόμοι της καρδιάς πάντα ξανασμίγουν, εύχομαι στον καθένα ξεχωριστά υγεία, δημιουργία και ένα θερμό εις το επανιδείν!
Πηγή: Evangelia Vasiliadou
Υπάρχουν εμπειρίες που δεν περιγράφονται εύκολα — μόνο βιώνονται.
Η συμμετοχή μου στην Ομάδα Εμψύχωσης και Ενδυνάμωσης Γονέων ήταν μία από αυτές.
Μέσα από τη θεατροπαιδαγωγική προσέγγιση, το σώμα γίνεται φορέας συναισθήματος:
μια κίνηση, μια ματιά, μια παύση μιλούν όσο και οι λέξεις.
Όταν ο χρόνος επιβραδύνεται, αρχίζεις να βλέπεις, να νιώθεις και να κατανοείς βαθύτερα.
Μέσα από το παιχνίδι, ξαναγίνεσαι για λίγο παιδί —και έτσι πλησιάζεις με περισσότερη ενσυναίσθηση το δικό σου παιδί.
Ευχαριστώ θερμά τον κ. Σίμος Παπαδόπουλος
και τη συνεργασία του Δήμος Αλεξανδρούπολης
με το Democritus University of Thrace
για αυτή τη βαθιά ανθρώπινη εμπειρία.
Πηγή: Karina Pollux
Επιδίωξη του εμψυχωτή είναι να δώσει τον αναγκαίο ζωτικό χώρο στη χαμένη παιδική ζωή, να εμψυχώνει τις ανάγκες, να διαμεσολαβεί από απόσταση, να ενθαρρύνει τον εμψυχούμενο στην προσωπική του εξερεύνηση, εκφράζοντάς του την επιθυμία να τον κατανοήσει μέσα στο φάσμα της παιδαγωγικής του ελευθερίας.
[Απόσπασμα από το: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, 2010]
Ευχαριστώ το μέλος της Ομάδας Karina Pollux για τη ζωγραφική απεικόνιση της ομάδας στο ρυθμό της εμψύχωσης.
Σίμος Παπαδόπουλος

ΕΜΨΥΧΩΣΗ & ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ Γονέων, Εκπαιδευτικών & ΕΔΥ
Διανύσαμε το πρώτο σημαντικό βήμα που εγγυάται μια αποτελεσματική προσέγγιση
στην αγωγή και εκπαίδευση των ενηλίκων για τα παιδιά και τους μαθητές τους.
Ευχαριστώ
τον κ. Γιάννη Ζαμπούκη, Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης για την ενεργό συμμετοχή του
στην καταληκτήρια -του πρώτου κύκλου- αξιολογική συζήτηση.
Για τον συντονισμό, ευχαριστώ
τις κκ Katie Makri Ermioni Stamati και Τριάδα Τσακιρούδη.
Σίμος Παπαδόπουλος
Εργαστήριο “Κοινωνικές Ομάδες και Παιδαγωγική του Θεάτρου” του ΠΤΔΕ, ΔΠΘ.












