Νίκος Απειρανθίτης
Χρυσαυγή Γλένη
Εμψυχωτικές δράσεις σε καταυλισμό Ρομά
Πρόγραμμα: Ένταξη και εκπαίδευση μαθητών Ρομά ΚΕΔΑ/ΕΚΠΑ

Εμψύχωση στο Μουσείο σε πολυπολιτισμική τάξη – Πρόγραμμα ΔΙΑ-ΠΟΛΙΣ
Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην Περιφέρεια Αττικής

Γιώργος Μόσχος
Πρωτοβουλία για την Ψυχική Υγεία Παιδιών & ΕΦήβων
Διεύθυνση Συντονιστικού Κέντρου: Νοσοκομείο Παίδων “Η Αγία Σοφία”, Θηβών και Παπαδιαμαντοπούλου, Αθήνα 11527
Χρήσιμο υλικό από το YES για αξιοποίηση στα σχολεία
“Παιχνίδια Ομάδας”
https://camhi.gr/el/news-updates/nea-dimosieusi-hrisimo-uliko-apo-to-yes-gia-axiopoiisi-sta-sholeia
Stress and …Action! 4 βίντεο για το στρες φτιαγμένα από εφήβους
Συμβουλές για ασφαλή πλοήγηση στο ίντερνετ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Γιώργος Μόσχος σπούδασε νομικά στη νομική σχολή του ΕΚΠΑ στην Αθήνα και εγκληματολογία (Μ.Phil) στο London School of Economics. Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών του, τα καλοκαίρια συμμετείχε σε προγράμματα εθελοντικής εργασίας σε χώρες της Ευρώπης, προσφέροντας υπηρεσίες σε παιδιά, εφήβους και άτομα με αναπηρίες. Δραστηριοποιήθηκε σε θεατρική ομάδα του πανεπιστημίου και διετέλεσε ομαδάρχης σε παιδικές κατασκηνώσεις. Επιμορφώθηκε στο Αθηναϊκό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου σε θέματα αυτογνωσίας και σχετίζεσθαι, σε πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς για την οργάνωση Κέντρων Νεότητας και σε σεμινάριο του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου σχετικά με την εκπαίδευση ενηλίκων.
Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών του σπουδών πραγματοποίησε έρευνα σε σχολεία του Λονδίνου με θέμα την πρόληψη της σχολικής διαρροής μαθητών με παραπτωματική συμπεριφορά. Παράλληλα υπηρέτησε για 3 χρόνια ως δάσκαλος σε Σαββατιάτικο Ελληνικό σχολείο Αγίου Παντελεήμονα Harrow. Στο Λονδίνο παρακολούθησε επίσης επιμορφωτικό πρόγραμμα δραματοποίησης με παιδιά και συνδέθηκε με οργανισμούς που υποστηρίζουν την κοινωνική ένταξη ανήλικων παραβατών.
Με την επιστροφή του στην Ελλάδα, το 1984 μετακινήθηκε στη Θεσσαλονίκη, δημιούργησε Κέντρο Νεότητας στην Επανομή, με ποικίλες πολιτιστικές δραστηριότητες, συνελεύσεις και διαδικασίες αυτοδιοίκησης και συνεργάστηκε με τη Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης και τις ΝΕΛΕ αναπτύσσοντας παρεμβάσεις στη φυλακή Επταπυργίου στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια σε σωφρονιστικά και αναμορφωτικά καταστήματα στην Αθήνα, όπου μεταξύ άλλων διοργάνωσε θεατρικές ομάδες με εφήβους, σε συνεργασία με διάφορους σκηνοθέτες. Συνέχισε για αρκετά χρόνια επιμορφωτικές παρεμβάσεις στις φυλακές με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς. Συνεργάστηκε με τον Εθνικό Οργανισμός Πρόνοιας και με παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες υποστηρίζοντας παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμό, κ.α.).
Από το 1989 ξεκίνησε την εμψύχωση θεατρικών εργαστηρίων με παιδιά νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας στο Δήμο Ηρακλείου Αττικής και λίγα χρόνια αργότερα στον Όμιλο Εθελοντών και στη Βίλλα Αιμιλία, όπου συνεχίζει ασταμάτητα μέχρι σήμερα.
Το 1992 δημιούργησε μαζί με ομάδα νέων επιστημόνων την ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων, που ανέπτυξε πολύπλευρες δράσεις για ευάλωτους εφήβους σε πολλές πόλεις και σε χώρους κράτησης ανηλίκων, δημιουργώντας Κέντρα Υποστήριξης Νέων, συμβουλευτικές υπηρεσίες και δημιουργικά εργαστήρια για εφήβους και εκδίδοντας ενημερωτικά υλικά για τα δικαιώματα, όπως ο ξεναγός δικαιωμάτων και υπηρεσιών για νέους με τίτλο «Δικαίωμά σου!» (1999). Μέσα από την ΑΡΣΙΣ αλλά και σε συνεργασία με διάφορους μη κυβερνητικούς φορείς εκπαίδευσε και επόπτευσε εκατοντάδες νέων επαγγελματιών και εθελοντών σε θέματα σχετικά με την ειδίκευσή του. Παράλληλα συμμετείχε σε ευρωπαϊκά προγράμματα και συνέδρια, συνδέθηκε με διάφορα Ευρωπαϊκά δίκτυα και οργανισμούς και διατέλεσε πρόεδρος στο EOEF Ευρωπαϊκό Δίκτυο Απασχόλησης Παραβατών και μέλος ΔΣ του Ευρωπαϊκού Δικτύου οργανώσεων που εργάζονται με αστέγους (FEANTSA) και του Ευρωπαϊκού Φόρουμ για την ευημερία των παιδιών (EFCW).
Εκπροσωπώντας την ΑΡΣΙΣ συμμετείχε σε διάφορα δίκτυα και κινήσεις όπως «Η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα του Παιδιού», που δημιούργησε το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, και το «Δίκτυο Συνεργασίας για την Υποστήριξη των Νέων (ΔΙΣΥΝ)» με τη συμμετοχή δημοσίων και μη κυβερνητικών φορέων.
Το 2001 διορίστηκε από τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς μέλος της πρώτης Επιστημονικής Επιτροπής του Παρατηρητήριου για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Το 2003 διορίστηκε ως ο πρώτος Συνήγορος του Παιδιού (Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού) θέση στην οποία υπηρέτησε μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018. Στο πλαίσιο της αποστολής του, επισκέφτηκε μεγάλο αριθμό σχολείων, ιδρυμάτων και δομών φιλοξενίας προσφύγων, συναντήθηκε και συζήτησε με χιλιάδες παιδιά και με επαγγελματίες που εργάζονται μαζί τους, υποστηρίζοντας τη συστηματική ακρόαση των απόψεων των παιδιών και υπερασπιζόμενος τα δικαιώματά τους. Συμμετείχε στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που εισηγήθηκε τον νόμο για την ενδοοικογενειακή βία (ν.3500/06) και προέδρευσε σε σημαντικό αριθμό δικτύων για την καταπολέμηση της σωματικής τιμωρίας των παιδιών, την πρόληψη της σχολικής βίας, τον εθελοντισμό σε φορείς που ασχολούνται με παιδιά, την προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών που μετακινούνται, κ.α. Συνέδραμε στην προετοιμασία σειράς πορισμάτων και ειδικών εκθέσεων που ο Συνήγορος του Πολίτη υπέβαλε στη Βουλή και απέστειλε στα συναρμόδια υπουργεία, για θέματα όπως τα δικαιώματα των παιδιών που διαβιούν σε ιδρύματα παιδικής προστασίας, το δημοκρατικό σχολείο, τις συνθήκες κράτησης ανηλίκων, τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες, κ.α. Ενημέρωσε επανειλημμένα τις συναφείς με το αντικείμενό του Επιτροπές της Βουλής. Υπέβαλε και υποστήριξε στην Επιτροπή Δικαιωμάτων του Παιδιού την δεύτερη και τρίτη περιοδική έκθεση της Ελλάδας σχετικά με την υλοποίηση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (2012). Διετέλεσε μέλος ΔΣ και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Συνηγόρων του Παιδιού (ENOC), σε συνεργασία με το οποίο διοργάνωσε δύο συνέδρια στην Ελλάδα (2006 και 2017), συμμετείχε στο πρώτο Ευρωπαϊκό Φόρουμ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (2007) και σε σειρά άλλων διασκέψεων, εκδηλώσεων και συνεδρίων. Επίσης σχεδίασε και επόπτευσε τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Δικτύου Εφήβων Συμβούλων των Συνηγόρων (ENYA – 2010). Αποχώρησε από τον Συνήγορο του Πολίτη τον Φεβρουάριο του 2018.
Ως εμπειρογνώμονας δικαιωμάτων του παιδιού συνεργάστηκε με το Συμβούλιο της Ευρώπης, συμμετέχοντας σε συνέδρια, ομάδες εργασίας και εκδόσεις, και με άλλους διεθνείς οργανισμούς όπως τον Οργανισμό Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, την Ειδική Επιτετραμμένη του ΓΓ του ΟΗΕ για τη Βία κατά των Παιδιών, τη UNICEF, το EUROCHILD, την Defence for Children International, το European Forum of Child Welfare, κ.α.
Ως μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής των Εφήβων (2014-2018) συμμετείχε στην προετοιμασία, υλοποίηση και αξιολόγηση συνόδων εφήβων με έμφαση στα ακόλουθα θέματα: «Μαθητικές κοινότητες και μαθητικά συμβούλια», «Εθνικό σχέδιο δράσης για τα δικαιώματα των παιδιών», «Διακρίσεις στην εκπαίδευση», «Οι έφηβοι ως ενεργοί πολίτες», «Ένα σχολείο που ταιριάζει σε όλους».
Την άνοιξη του 2018 δημιούργησε μαζί με μικρή ομάδα συνοδοιπόρων του την εθελοντική κίνηση «Πρωτοβουλία για το Άρθρο 12 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ΠΡΩΤΑ.12), που αποσκοπεί στην ενίσχυση και διάδοση του δικαιώματος των παιδιών να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους. Με την ΠΡΩΤΑ.12 συμμετείχε σε διεθνή προγράμματα, διοργάνωσε δωρεάν επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και επαγγελματιών που ασχολούνται με τα παιδιά και δημιούργησε ελεύθερα διαθέσιμα εκπαιδευτικά υλικά που εγκρίθηκαν από το ΥΠΑΙΘ/ΙΕΠ και αξιοποιούνται στα σχολεία για την κατανόηση της έννοιας των δικαιωμάτων του παιδιού. Μεταξύ αυτών: «Η Συνέλευση των Παιδιών. Τα πρώτα βήματα άσκησης στη Δημοκρατία», «Βρέστα και Πάρτα. Κάνε δικά σου τα Δικαιώματα!» και «Το Δεντρόσπιτο με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων».
Ως πιστοποιημένος εκπαιδευτής του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης συμμετείχε σε σημαντικό αριθμό επιμορφώσεων σε θεματικές που άπτονται των δικαιωμάτων του παιδιού.
Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση από τα πρώτα βήματα της ίδρυσής του και έχει συμμετάσχει σε επιμορφωτικές δράσεις, συνέδρια, κατασκηνώσεις, ομάδες εργασίας και για μία τριετία στο διοικητικό του συμβούλιο.
Είναι μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Σκασιαρχείο» για την προώθηση της παιδαγωγικής Φρενέ. Έχει συμμετάσχει σε επιμορφωτικές και άλλες δράσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Εφήβους.
Συνεργάστηκε με το ΕΚΠΑ / ΤΕΑΠΗ σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που έχουν στις τάξεις τους παιδιά με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο.
Συνεργάστηκε με διάφορα πανεπιστήμια (Νομική Σχολή ΕΚΠΑ, ΤΕΑΠΗ / ΕΚΠΑ, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ, Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Δυτικής Αττικής, κ.α.) πραγματοποιώντας διαλέξεις και σεμινάρια σε φοιτητές και φοιτήτριες.
Από τον Ιούνιο του 2022 συνεργάζεται με το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και την Πρωτοβουλία για την Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων, ως διευθυντής του Προγράμματος Νεανικής Συμμετοχής YES, που υλοποιείται σε 5 πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο).
Τον Ιούνιο του 2025 ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία της Σχολής της Επιστημών της Αγωγής του ΕΚΠΑ.
Αλεξία Παπακώστα
Ηλίας Πίτσικας
Ομάδα Τέχνης ΠΑΡΟΔΟΣ
https://parodos.org/archeio/parastaseis/
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Ηλίας Πίτσικας, γεννημένος το 1956 στο Φαγιούμ της Αιγύπτου.
Από το 1976 ξεκίνησα την αυτομόρφωσή μου, συμμετέχοντας σε σεμινάρια και βιωματικά
εργαστήρια που αναφέρονταν στο Θεατρικό παιχνίδι, στο θέατρο και στην περιβαλλοντική αγωγή.
Σημαντικούς δασκάλους μου θεωρώ τους: Λάζαρο Κουρετζή (παιδαγωγό, σκηνοθέτη και εισηγητή
του Θεατρικού Παιχνιδιού στην Ελλάδα), Πολυξένη Ματέυ (μουσικό που εισήγαγε το Σύστημα
Oρφ στην Ελλάδα), Μαρία Κυνηγού – Φλάμπουρα (μουσικό και χορογράφο), Ντίνα Διβάρη
(παιδοψυχολόγο) και Δημήτρη Μαργαριτούλη (φυσικό, εμπειρογνώμονα σε διεθνές επίπεδο
γύρω από θέματα των θαλασσίων χελωνών).
Στη συνέχεια απέκτησα πολύτιμη εμπειρία και γνώση διαμέσου:
- της πολυετούς εργασίας μου στην παιδική μέριμνα της Εμπορικής Τράπεζας. Από
το 1981 έως το 2014 ήμουν μέλος της παιδαγωγικής ομάδας του παιδικού σταθμού,
της κατασκήνωσης και της πολιτιστικής λέσχης νέων της Τράπεζας. - της πολυετούς συμμετοχής μου στην ομάδα τέχνης Πάροδος, της οποίας είμαι ιδρυτικό μέλος
(ίδρυση 1976). Από το 1993 συντονίζω τις εκδηλώσεις που οργανώνει η Πάροδος για παιδιά
και νέους όπως: θεατρικά παιχνίδια, βιβλιοπαρουσιάσεις και θεατρικές παρατάσεις,
βιωματικά εργαστήρια για ενηλίκους με θέμα «Προσεγγίζοντας το Θεατρικό παιχνίδι» καθώς
και σειρά δράσεων περιβαλλοντικού και καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος.
Εξειδίκευση
Το θεατρικό παιχνίδι ως ψυχαγωγική και παιδευτική δράση για παιδιά στο νηπιαγωγείο και στο
δημοτικό σχολείο.
Μόνιμες συνεργασίες
Με την κατασκήνωση Χαρούμενο Χωριό της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.
Από το 2014 έως σήμερα έχω τον σχεδιασμό του παιδαγωγικού προγράμματος και την ευθύνη
λειτουργίας της κατασκήνωσης.
Με τους Φίλους του Εθνικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή και με το Μουσείο
Από το 1986 έως και σήμερα σε τακτά χρονικά διαστήματα ανα έτος, συμμετέχω στην οργάνωση
περιβαλλοντικών προγραμμάτων για παιδιά
Με το Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή
Είχα τον σχεδιασμό και την σκηνοθεσία στα εορταστικά θεατρικά δρώμενα που οργάνωσε το
Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή στο Κέντρο ΓΑΙΑ σε συνεργασία με την ομάδα τέχνης
Πάροδος, στα πλαίσια των εορταστικών εκδηλώσεων του δωδεκαημέρου (Χριστούγεννα,
Πρωτοχρονιά και Φώτα). Οι τίτλοι των εορταστικών δρώμενων ήταν:
«Μαζί θα περάσουμε το χειμώνα είπε το έλατο» του Μάνου Κοντολέων. (2014)
«Ταξίδι με το καράβι των Χριστουγέννων» της Χριστίνας Ανδρικοπούλου (2015)
«Οι τρεις σύγχρονοι μάγοι στο μουσείο» της Μαρίας Μενεγάκη (2016)
«Νεράιδες, Ξωτικά και Καλικάντζαροι» της Μαρίας Μενεγάκη (2017)
«Ένας δεινόσαυρος κάτω από το δέντρο» της Μαρίας Μενεγάκη (2018)
«Χριστούγεννα στον πλανήτη Γη» της Χριστίνας Ανδρικοπούλου (2019)
Με το καλλιτεχνικό εργαστήρι Πλεύσις και με το Θέατρο της Ημέρας
Από το 1995 έως 2019 (Πλεύσις) και από το 1995 έως σήμερα (Θέατρο της Ημέρας) συμμετέχω ως
εισηγητής σε βιωματικά εργαστήρια που οργανώνουν οι δύο πιο πάνω φορείς.
Με τον ΑΡΧΕΛΩΝ
Από το 1987 έως το 2002 συμμετείχα σε αρκετά εκπαιδευτικά περιβαλλοντικά προγράμματα που
οργάνωσε ο Σύλλογος. Τον Νοέμβριο του 2023 συμμετείχα με την ομάδα τέχνης Πάροδος στην
επετειακή εκδήλωση για τον εορτασμό των 40 χρόνων του συλλόγου, που πραγματοποιήθηκε στο
μουσείο Μπενάκη. Από το 2012 μέχρι και σήμερα είμαι εκλεγμένος στο Διοικητικό Συμβούλιο του
ΑΡΧΕΛΩΝ.
Με την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας
Από το 1994 έως και σήμερα με την υποστήριξη της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας και
αρκετών μελών της ομάδας τέχνης Πάροδος οργάνωσα και συντόνισα σειρά καλλιτεχνικών
εκδηλώσεων (σε συχνότητα μία ή και δύο φορές ανα έτος), που απευθύνθηκαν κυρίως στους
μαθητές των Ελληνικών Εκπαιδευτηρίων.
Από το 2004 οι δράσεις επεκτάθηκαν και στα ελληνικά εκπαιδευτήρια του Καΐρου καθώς και με
τα Ελληνικά Πολιτιστικά Ιδρύματα Αλεξανδρείας και Καΐρου.
Άλλες συνεργασίες
Έχω συνεργαστεί και συνεχίζω να συνεργάζομαι με αρκετούς καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς
φορείς γύρω από την εκπνοή πολιτιστικών και θεατρικών προγραμμάτων για παιδιά και νέους:
- Παιδικό Μουσείο (από το 1993 έως και σήμερα) του οποίου είμαι και μέλος
- Ιαπωνική Σχολή Αθηνών (από το 1983 έως 2003)
- Εθνικό Κέντρο Βιβλίο (από 2005 έως 2007)
- Εκδόσεις Πατάκη (από 1999 έως σήμερα)
- Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων (από 1999 έως 2002)
- UNICEF Ελληνικό τμήμα (από 1988 έως 2000)
- Φεστιβάλ Σύμης (από 1988 – 2003)
- Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση (2002 έως 2006)
- Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (από 2004 έως 2007)
- Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα (από 2004 έως 2006)
- Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους (από 2009 έως
σήμερα) - Περιβαλλοντικά Κέντρα: Καλαμάτας, Χίου, Σάμου, Νεάπολης Κρήτης (από 2003 έως 2008)
- Μορφωτικό Τμήμα Ελληνικής Πρεσβείας Καΐρου (2004)
- Ένωση καθηγητών εικαστικής παιδείας (από 2016 έως 2020)
- Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων – Υγροτόπων (2018)
- Σε συστηματική βάση με τα σχολεία: 53ο Γυμνάσιο Σεπολίων (1995 – 1998), το 1ο Δημοτικό
Κηφισιάς (1997 – 2001), Ειδικό Σχολείο Ρόζα Ιμβριώτη (από 2009 – 2011), 10ο Ειδικό
Σχολείο στο Μαράσλειο (από 2012 έως και σήμερα), Σχολείο Κωφών στον Άλιμο (2014 και
2015), 70ο και το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών (από το 2011 έως και το 2019), 6ο ειδικό
δημοτικό σχολείο Αθηνών (2022 έως σήμερα) - Παιδικοί σταθμοί δήμου Γαλατσίου (2024 – 2025)
Ξεχωριστές συμμετοχές
Έως και σήμερα διασκεύασα και σκηνοθέτησα με ερασιτέχνες και επαγγελματίες ερμηνευτές και
δημιουργούς τις παρακάτω παραστάσεις βασισμένες κυρίως σε λογοτεχνικά κείμενα:
- Οι Ονειροφύλακες της Αγγελικής Δαρλάση (2003)
- Η πεταλούδα που δεν μπόρεσε να κρατήσει την υπόσχεσή της Μάρως Λοίζου (2004). Στα
πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου στο Κάιρο και πρωτοπαρουσιάσθηκε στο Ανοικτό
θέατρο της Όπερας του Καΐρου. - Το Σοφό βιβλίο της Σουμουτού της Βάσω Ψαράκη (2004). Σε συνεργασία με την ΕΨΥΠΕ.
- Στο κήπο με τα παραμύθια των Αγγελική Βαρελά, Βάσω Ψράκη, Βαγγέλη Ηλιόπουλο,
Ευγένιου Τριβιζά και Λώτη Ανδρουτσοπούλου Πέτροβιτς (2005). Σε συνεργασία με την
ΕΨΥΠΕ. - Άλλοι καιροί άλλα παιδιά των Άλκης Ζέη και Ζώρζ Σαρή (2006). Σε συνεργασία με την
ΕΨΥΠΕ. - Ως δια μαγείας της Μαρίας Παπαγιάννη (2008).
- Καθαρίστρια Χάος της Κατερίνας Κρις (2017)
- Καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι της Αργυρώς Πιπίνη (2018)
- Είπε ο κήπος της Αργυρώς Πιπίνη (2023).
- Η Φαντασία της Κατερίνας Κρις (2024)
- «Άλλα αντ’ άλλων» & «Απλά κανονικοί» της Μαρίας Παπαγιάννη και του Δημήτρη
Παναγιωτάκη (2024) - Ο γάτος που έφυγε με τα χελιδόνια του Χρήστου Μπουλώτη (2025). Παρουσιάστηκε σε
δύο γλώσσες (ελληνικά και αραβικά) στο πλαίσιο του εορτασμού της παγκόσμιας μέρα
παιδικού βιβλίου, καθώς και σε δράσεις στα ελληνικά εκπαιδευτήρια της Αλεξάνδρειας και
του Καΐρου.
Συμμετείχα στην οργάνωση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος για νέους που οργανώθηκε στα
πλαίσια των Ολυμπιακών Αγώνων στο Μουσείο Μπενάκη με αφορμή την έκθεση Πτυχώσεις, σε
συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα.(Οκτώβριος 2004).
Επιπλέον, σκηνθέτησα το έργο: Ο Κηφισός χθές – σήμερα – αύριο. Το θεατρικό δρώμενο
παρουσιάστηκε στην Ελλάδα και στη Γαλλία ύστερα από πρόσκληση του Musée de L’ Isle de France
στα πλαίσια της Πανευρωπαικής συνάντησης νέων το 1992. Σε συνεργασία με τους Φίλους του
Εθνικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή.
Ημερίδες
Σε συνεργασία με το Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών
Είχα τη σκηνοθεσία του σκηνικού δρώμενου που βασίστηκε σε κείμενα της Μάρως Λοΐζου (από τη
σειρά «Το θαύμα του κόσμου») στα πλαίσια της Ημερίδας που οργάνωσε το Παιδαγωγικό
τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών στο κεντρικό κτήριο του
Πανεπιστημίου. (Μάιος 2009).
Σε συνεργασία με το ΙΕΠ
● Στη Στέγη Γραμμάτων και τεχνών στα πλαίσια του Συνεδρίου με θέμα «τέχνη και
εκπαίδευση: διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις στο σχολείο του 21ου αιώνα»,
οργάνωσα ένα εργαστήρι με τον τίτλο: Προσεγγίζοντας το Θεατρικό παιχνίδι. (4/10/2015)
● Στο 70ο Δημοτικό Σχολείο στα πλαίσια των ετήσιων συναντήσεων με θέμα «Οι τέχνες στο
Ελληνικό σχολείο» οργανώσαμε ένα τριήμερο σεμινάριο για εκπαιδευτικούς με τίτλο:
Προσεγγίζοντας το Θεατρικό παιχνίδι. (9,10 και 11/10/2017). Στη λήξη του οργανώθηκε ένα
θεατρικό παιχνίδι με τη συμμετοχή των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και σαράντα
προσκεκλημένων μαθητών του 70ου δημοτικού σχολείου.
● Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών στο συνέδριο με θέμα «Οι τέχνες στο Ελληνικό σχολείο:
παρόν και μέλλον», οργάνωσα ένα εργαστήρι με τον τίτλο: Προσεγγίζοντας το Θεατρικό
παιχνίδι. (12/10/2018)
● Στο τμήμα θεατρικών σπουδών (ΕΚΠΑ) στο πλαίσιο της επιστημονικής ημερίδας «Θέατρο
και θετικές επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Εγώ, ένα σύμπαν από άτομα, ένα
άτομο στο σύμπαν [Richard Feynman]» οργάνωσα ένα βιωματικό εργαστήριο για
προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές με τίτλο: «παίζοντας κι αναμορφώνοντας
ανακυκλώσιμο υλικό» (10/3/2023)
Συμπληρωματικό υλικό
Τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα στη φύση
Συνεκπαίδευση με Παιδιά και τους Γονείς τους (Καλοκαιρινό)
Εκπαιδευτικά Προγράμματα στη Φύση (Καλοκαιρινά)
Εκπαιδευτικά Προγράμματα στη Φύση (Χειμερινά)