Νίκος Απειρανθίτης

Χρυσαυγή Γλένη

Εμψυχωτικές δράσεις σε καταυλισμό Ρομά
Πρόγραμμα: Ένταξη και εκπαίδευση  Μαθητών Ρομά ΚΕΔΑ/ΕΚΠΑ

Εμψύχωση στο Μουσείο σε πολυπολιτισμική τάξη – Πρόγραμμα Διάπολις

Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην Περιφέρεια Αττικής

Γιώργος Μόσχος

Πρωτοβουλία για την Ψυχική Υγεία Παιδιών & ΕΦήβων
Διεύθυνση Συντονιστικού Κέντρου: Νοσοκομείο Παίδων “Η Αγία Σοφία”, Θηβών και Παπαδιαμαντοπούλου, Αθήνα 11527

https://camhi.gr/el/contact

Χρήσιμο υλικό από το YES για αξιοποίηση στα σχολεία

“Παιχνίδια Ομάδας”

https://camhi.gr/el/news-updates/nea-dimosieusi-hrisimo-uliko-apo-to-yes-gia-axiopoiisi-sta-sholeia

Stress and …Action! 4 βίντεο για το στρες φτιαγμένα από εφήβους

 

Συμβουλές για ασφαλή πλοήγηση στο ίντερνετ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ 

Ο Γιώργος Μόσχος σπούδασε νομικά στη νομική σχολή του ΕΚΠΑ στην Αθήνα και εγκληματολογία (Μ.Phil) στο London School of Economics. Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών του, τα καλοκαίρια συμμετείχε σε προγράμματα εθελοντικής εργασίας σε χώρες της Ευρώπης, προσφέροντας υπηρεσίες σε παιδιά, εφήβους και άτομα με αναπηρίες. Δραστηριοποιήθηκε σε θεατρική ομάδα του πανεπιστημίου και διετέλεσε ομαδάρχης σε παιδικές κατασκηνώσεις. Επιμορφώθηκε στο Αθηναϊκό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου σε θέματα αυτογνωσίας και σχετίζεσθαι, σε πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς για την οργάνωση Κέντρων Νεότητας και σε σεμινάριο του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου σχετικά με την εκπαίδευση ενηλίκων.

Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών του σπουδών πραγματοποίησε έρευνα σε σχολεία του Λονδίνου με θέμα την πρόληψη της σχολικής διαρροής μαθητών με παραπτωματική συμπεριφορά. Παράλληλα υπηρέτησε για 3 χρόνια ως δάσκαλος σε Σαββατιάτικο Ελληνικό σχολείο Αγίου Παντελεήμονα Harrow. Στο Λονδίνο παρακολούθησε επίσης επιμορφωτικό πρόγραμμα  δραματοποίησης με παιδιά και συνδέθηκε με οργανισμούς που υποστηρίζουν την κοινωνική ένταξη ανήλικων παραβατών.

Με την επιστροφή του στην Ελλάδα, το 1984 μετακινήθηκε στη Θεσσαλονίκη, δημιούργησε Κέντρο Νεότητας στην Επανομή, με ποικίλες πολιτιστικές δραστηριότητες, συνελεύσεις και διαδικασίες αυτοδιοίκησης και συνεργάστηκε με τη Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης και τις ΝΕΛΕ αναπτύσσοντας παρεμβάσεις στη φυλακή Επταπυργίου στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια σε σωφρονιστικά και αναμορφωτικά καταστήματα στην Αθήνα, όπου μεταξύ άλλων διοργάνωσε θεατρικές ομάδες με εφήβους, σε συνεργασία με διάφορους σκηνοθέτες. Συνέχισε για αρκετά χρόνια επιμορφωτικές παρεμβάσεις στις φυλακές με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς. Συνεργάστηκε με τον Εθνικό Οργανισμός Πρόνοιας και με παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες υποστηρίζοντας παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμό, κ.α.).

Από το 1989 ξεκίνησε την εμψύχωση θεατρικών εργαστηρίων με παιδιά νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας στο Δήμο Ηρακλείου Αττικής και λίγα χρόνια αργότερα στον Όμιλο Εθελοντών και στη Βίλλα Αιμιλία, όπου συνεχίζει ασταμάτητα μέχρι σήμερα.

Το 1992 δημιούργησε μαζί με ομάδα νέων επιστημόνων την ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων, που ανέπτυξε πολύπλευρες δράσεις για ευάλωτους εφήβους σε πολλές πόλεις και σε χώρους κράτησης ανηλίκων, δημιουργώντας Κέντρα Υποστήριξης Νέων,  συμβουλευτικές υπηρεσίες και δημιουργικά εργαστήρια για εφήβους και εκδίδοντας ενημερωτικά υλικά για τα δικαιώματα, όπως ο ξεναγός δικαιωμάτων και υπηρεσιών για νέους  με τίτλο «Δικαίωμά σου!» (1999). Μέσα από την ΑΡΣΙΣ αλλά και σε συνεργασία με διάφορους μη κυβερνητικούς φορείς εκπαίδευσε και επόπτευσε εκατοντάδες νέων επαγγελματιών και εθελοντών σε θέματα σχετικά με την ειδίκευσή του. Παράλληλα συμμετείχε σε ευρωπαϊκά προγράμματα και συνέδρια, συνδέθηκε με διάφορα Ευρωπαϊκά δίκτυα και οργανισμούς και διατέλεσε πρόεδρος στο EOEF Ευρωπαϊκό Δίκτυο Απασχόλησης Παραβατών και μέλος ΔΣ του Ευρωπαϊκού Δικτύου οργανώσεων που εργάζονται με αστέγους (FEANTSA) και του Ευρωπαϊκού Φόρουμ για την ευημερία των παιδιών (EFCW).

Εκπροσωπώντας την ΑΡΣΙΣ συμμετείχε σε διάφορα δίκτυα και κινήσεις όπως «Η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα του Παιδιού», που δημιούργησε το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, και το «Δίκτυο Συνεργασίας για την Υποστήριξη των Νέων (ΔΙΣΥΝ)» με τη συμμετοχή δημοσίων και μη κυβερνητικών φορέων. 

Το 2001 διορίστηκε από τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς μέλος της πρώτης Επιστημονικής Επιτροπής του Παρατηρητήριου για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Το 2003 διορίστηκε ως ο πρώτος Συνήγορος του Παιδιού (Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού) θέση στην οποία υπηρέτησε μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018. Στο πλαίσιο της αποστολής του, επισκέφτηκε μεγάλο αριθμό σχολείων, ιδρυμάτων και δομών φιλοξενίας προσφύγων, συναντήθηκε και συζήτησε με χιλιάδες παιδιά και με επαγγελματίες που εργάζονται μαζί τους, υποστηρίζοντας τη συστηματική ακρόαση των απόψεων των παιδιών και υπερασπιζόμενος τα δικαιώματά τους. Συμμετείχε στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που εισηγήθηκε τον νόμο για την ενδοοικογενειακή βία (ν.3500/06) και προέδρευσε σε σημαντικό αριθμό δικτύων για την καταπολέμηση της σωματικής τιμωρίας των παιδιών, την πρόληψη της σχολικής βίας, τον εθελοντισμό σε φορείς που ασχολούνται με παιδιά, την προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών που μετακινούνται, κ.α. Συνέδραμε στην προετοιμασία σειράς πορισμάτων και ειδικών εκθέσεων που ο Συνήγορος του Πολίτη υπέβαλε στη Βουλή και απέστειλε στα συναρμόδια υπουργεία, για θέματα όπως τα δικαιώματα των παιδιών που διαβιούν σε ιδρύματα παιδικής προστασίας, το δημοκρατικό σχολείο, τις συνθήκες κράτησης ανηλίκων, τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες, κ.α. Ενημέρωσε επανειλημμένα τις συναφείς με το αντικείμενό του Επιτροπές της Βουλής. Υπέβαλε και υποστήριξε στην Επιτροπή Δικαιωμάτων του Παιδιού την δεύτερη και τρίτη περιοδική έκθεση της Ελλάδας σχετικά με την υλοποίηση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (2012). Διετέλεσε μέλος ΔΣ και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Συνηγόρων του Παιδιού (ENOC), σε συνεργασία με το οποίο διοργάνωσε δύο συνέδρια στην Ελλάδα (2006 και 2017), συμμετείχε στο πρώτο Ευρωπαϊκό Φόρουμ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (2007) και σε σειρά άλλων διασκέψεων, εκδηλώσεων και συνεδρίων. Επίσης σχεδίασε και επόπτευσε τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Δικτύου Εφήβων Συμβούλων των Συνηγόρων (ENYA – 2010). Αποχώρησε από τον Συνήγορο του Πολίτη τον Φεβρουάριο του 2018.

Ως εμπειρογνώμονας δικαιωμάτων του παιδιού συνεργάστηκε με το Συμβούλιο της Ευρώπης, συμμετέχοντας σε συνέδρια, ομάδες εργασίας και εκδόσεις, και με άλλους διεθνείς οργανισμούς όπως τον Οργανισμό Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, την Ειδική Επιτετραμμένη του ΓΓ του ΟΗΕ για τη Βία κατά των Παιδιών, τη UNICEF, το EUROCHILD, την Defence for Children International, το European Forum of Child Welfare, κ.α.

Ως μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής των Εφήβων (2014-2018) συμμετείχε στην προετοιμασία, υλοποίηση και αξιολόγηση συνόδων εφήβων με έμφαση στα ακόλουθα θέματα: «Μαθητικές κοινότητες και μαθητικά συμβούλια», «Εθνικό σχέδιο δράσης για τα δικαιώματα των παιδιών», «Διακρίσεις στην εκπαίδευση», «Οι έφηβοι ως ενεργοί πολίτες», «Ένα σχολείο που ταιριάζει σε όλους».

Την άνοιξη του 2018 δημιούργησε μαζί με μικρή ομάδα συνοδοιπόρων του την εθελοντική κίνηση «Πρωτοβουλία για το Άρθρο 12 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ΠΡΩΤΑ.12), που αποσκοπεί στην ενίσχυση και διάδοση του δικαιώματος των παιδιών να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους. Με την ΠΡΩΤΑ.12 συμμετείχε σε διεθνή προγράμματα, διοργάνωσε δωρεάν επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και επαγγελματιών που ασχολούνται με τα παιδιά και δημιούργησε ελεύθερα διαθέσιμα εκπαιδευτικά υλικά που εγκρίθηκαν από το ΥΠΑΙΘ/ΙΕΠ και αξιοποιούνται στα σχολεία για την κατανόηση της έννοιας των δικαιωμάτων του παιδιού. Μεταξύ αυτών: «Η Συνέλευση των Παιδιών. Τα πρώτα βήματα άσκησης στη Δημοκρατία», «Βρέστα και Πάρτα. Κάνε δικά σου τα Δικαιώματα!» και «Το Δεντρόσπιτο με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων».

Ως πιστοποιημένος εκπαιδευτής του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης συμμετείχε σε σημαντικό αριθμό επιμορφώσεων σε θεματικές που άπτονται των δικαιωμάτων του παιδιού.

Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση από τα πρώτα βήματα της ίδρυσής του και έχει συμμετάσχει σε επιμορφωτικές δράσεις, συνέδρια, κατασκηνώσεις, ομάδες εργασίας και για μία τριετία στο διοικητικό του συμβούλιο.

Είναι μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Σκασιαρχείο» για την προώθηση της παιδαγωγικής Φρενέ. Έχει συμμετάσχει σε επιμορφωτικές και άλλες δράσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Εφήβους.

Συνεργάστηκε με το ΕΚΠΑ / ΤΕΑΠΗ σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που έχουν στις τάξεις τους παιδιά με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο.

Συνεργάστηκε με διάφορα πανεπιστήμια (Νομική Σχολή ΕΚΠΑ, ΤΕΑΠΗ / ΕΚΠΑ, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ, Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Δυτικής Αττικής, κ.α.) πραγματοποιώντας διαλέξεις και σεμινάρια σε φοιτητές και φοιτήτριες.

Από τον Ιούνιο του 2022 συνεργάζεται με το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και την Πρωτοβουλία για την Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων, ως διευθυντής του Προγράμματος Νεανικής Συμμετοχής YES, που υλοποιείται σε 5 πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο).

Τον Ιούνιο του 2025 ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία της Σχολής της Επιστημών της Αγωγής του ΕΚΠΑ.

Αλεξία Παπακώστα

Ηλίας Πίτσικας

Ομάδα Τέχνης ΠΑΡΟΔΟΣ

https://parodos.org/archeio/parastaseis/